יום רביעי, 26 בינואר 2005

גדול השלום

לפרשת ויחי התשס"ה

השיעור מוקדש לעילוי נשמותיהם של

סבי ר' יהושע אנשל ברגמן - נלב"ע יט טבת תשל"ט

וסבי ר' זאב מילשטיין - נלב"ע יג טבת תשס"א

שיח יוסף והאחים לאחר מות יעקב

לאחר קבורת יעקב, אנו מוצאים את אחד התיאורים האחרונים של השיח בין יוסף לאחיו, הנוגע לכל הפרשה העגומה והארוכה של מכירת יוסף (בראשית נ, יד-יח):

(יד) וַיָּשָׁב יוֹסֵף מִצְרַיְמָה הוּא וְאֶחָיו וְכָל הָעֹלִים אִתּוֹ לִקְבֹּר אֶת אָבִיו אַחֲרֵי קָבְרוֹ אֶת אָבִיו: (טו) וַיִּרְאוּ אֲחֵי יוֹסֵף כִּי מֵת אֲבִיהֶם וַיֹּאמְרוּ לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ:

נשים לב למונח "לו ישטמנו" – פרשנים רבים עמדו על משמעותו של המונח המוזר הזה: 'לו' הוא לשון משאלה לדבר מסוים שחפצים שיתרחש בעתיד. לפיכך, אין הגיון לומר "לו ישטמנו" – מה רצו האחים? שיוסף ישנא אותם? ולכן מפרשים רוב הפרשנים ש "לו" משמש בכמה לשונות כדברי רש"י:

לו ישטמנו - שמא ישטמנו. לו מתחלק לענינים הרבה, יש לו משמש בלשון בקשה ולשון הלואי, כגון (לעיל ל לד) לו יהי כדבריך, (שם כג יג) לו שמעני, (יהושע ז ז) ולו הואלנו, (במדבר יד ב) לו מתנו. ויש לו משמש בלשון אם ואולי, כגון (דברים לב כט) לו חכמו, (ישעיה מח יח) לו הקשבת למצותי, (שמואל ב' יח יב) ולו אנכי שוקל על כפי. ויש לו משמש בלשון שמא לו ישטמנו, ואין לו עוד דומה במקרא, והוא לשון אולי, כמו (לעיל כד לט) אולי לא תלך האשה אחרי לשון שמא הוא, ויש אולי לשון בקשה כגון (שמואל ב' טז יב) אולי יראה ה' בעניי,

ומקשה כאן אורח החיים הקדוש:

"לו ישטמנו: פירוש דלמא אלא שאין חבר בכל התורה, וצריך להבין דבר זה, למה ידבר הכתוב לשון זה שמשמעותו הרגיל הוא הפך הכוונה והגם שאין מקום לטעות להבין בו זולת דלמא, אף על פי כן, היה לו לומר לשון צודק – 'פן' או 'אולי'?

את תשובתו של אורח חיים הקדוש נראה בהמשך.

וממשיך הכתוב:

(טז) וַיְצַוּוּ אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר: (יז) כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ וְעַתָּה שָׂא נָא לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף בְּדַבְּרָם אֵלָיו: (יח) וַיֵּלְכוּ גַּם אֶחָיו וַיִּפְּלוּ לְפָנָיו וַיֹּאמְרוּ הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים.

מניין נבע חששם של האחים ומדוע דווקא לאחר מות יעקב? התשובה די ברורה: צריך לזכור שבהיסטוריה המשפחתית, היה כבוד לאבא מאז ומעולם, וחוסר הרצון להסב לאב עגמת נפש היה מרכזי ביותר, לפחות אצל הבנים האהובים על אביהם.

עשיו, שיצחק אהב אותו יותר מאשר את יעקב – לא רצה לגרום עגמת נפש ליצחק בגין גזילת הברכה על ידי יעקב, ולכן התאפק עשיו כפי שהכתוב מתאר (בראשית כז,מא):

(מא) וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו אֶת יַעֲקֹב עַל הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ אָבִיו וַיאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי:

המונח "וישטם" מתאר את העובדה שעשיו כמס את הדברים בליבו ולא גילה אותם כלפי חוץ, וזאת על מנת שלא להסב עגמת נפש ליצחק.

ולכן סברו האחים שההיסטוריה חוזרת כאן על עצמה, וכיון שיוסף היה בנו האהוב של יעקב, נמנע יוסף, כעשיו בשעתו, לנקום בהם כל עוד יעקב חי, אולם עתה, חששו האחים, יוציא יוסף את נקמתו לפועל.

גם כאן מצאנו את המונח "לו ישטמנו" יוסף כמו "וישטם עשיו". לכאורה, ברגע שמת יעקב, היה יוסף יכול לנקום ישר את נקמתו, אולם לאחר כל פרשת ההתחזות של יוסף, שנמשכה שנים בהצלחה רבה, חששו האחים שיוסף לא ינקום בצורה גלויה וישירה, אלא יתכנן תכנית נוספת, ארוכת טווח, בה הרצון לנקום מצוי בליבו – 'לו ישטמנו יוסף', אבל החלק המעשי של 'והשב ישיב לנו' היה מתפרש על פני שנים.

ליוסף היה כבר מוניטין של מי שמסוגל להחזיק מעמד שנים בדיסוננס שבין האמת הפנימית שלו למה שהוא מקרין בחוץ, והאחים חששו שכאן נפתחת פרשת התחזות חדשה, שתימשך עוד זמן רב. ניתן לומר שהאחים העדיפו נקמה גלויה וישירה מאשר לעבור עוד פרשה מסתורית מצד יוסף ולכן העדיפו "להעיר את השד משנתו" ולו כדי להציף את הדברים ולברר אותם. הם כבר התעייפו מהמתח שבין הגלוי לנסתר אצל יוסף.

דברי רשב"ג במדרש

כל הפרשנים כאן מביאים את דברי המדרשים השונים, לפיהם, שיקרו כאן האחים ליוסף. יעקב מעולם לא ציווה לומר ליוסף שיסלח לאחים. אלא שהאחים שינו מפני השלום. המדרש הזה מופיע בצורות שונות במקורות רבים, ואולם, מקור אחד, חושף כאן רובד עמוק יותר של עניין האמת, השקר והשלום, והיחס בין ערכים אלה:

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת צו סימן ז

אמר רשב"ג גדול הוא השלום שהכתיב הקב"ה דברי' בתור' שלא היו אלא בשביל השלו', אלו הן:

1. כשמת יעקב ויראו אחי יוסף כי מת אביהם ויאמרו לו ישטמנו יוסף (בראשית נ) מה עשו הלכו אצל בלהה ואמרו לה הכנסי אצל יוסף ואמור לו אביך צוה לפני מותו כה תאמרו ליוסף אנא שא נא פשע אחיך, ומעולם לא צוה יעקב מכל אלו הדברים כלום, אלא מעצמם אמרו דבר זה, אמר רשב"ג כמה דיו משתפך וכמה קולמוסין משתברין וכמה עורות אבודים וכמה תינוקין מתרצעין ללמוד דבר שלא היה בתורה, ראה כמה גדול כח השלום.

2. וכן אתה מוצא בשרה כיון שבאו מלאכי השרת לאברהם ואמרו לו למועד אשוב אליך כעת חיה (בראשית יח) באותה שעה ותצחק שרה בקרבה לאמר אחרי בלותי היתה לי עדנה ואדוני זקן, והקב"ה לא אמר לאברהם אלא למה זה צחקה שרה לאמר האף אמנם אלד ואני זקנתי, וכל כך למה בשביל השלום.

וכאן יש לשאול כמה שאלות מרכזיות:

1. לדעת רשב"ג, מעצם העובדה שהאחים שיקרו ליוסף, ניתן ללמוד הלכה בשו"ע שבין אדם לחבירו – שמותר לשקר מפני השלום. וזו, לכאורה, קביעה תמוהה ביותר, שהרי אין לצפות מאחי יוסף לשמש כמודל לחיקוי בכל הנוגע להלכות שבין אדם לחברו. לא רק שהם שנאו את יוסף, לא רק שהם זרקו אותו לבור שיש בו נחשים ועקרבים, לא רק שהם מכרו אותו לעבדות,

אלא אפילו במידת עשיו הרשע לא אחזו, שהרי עשיו נמנע מלגרום עגמת נפש ליצחק בגין שנאתו ליעקב, ואילו האחים לא נמנעו לגרום עוגמת נפש ליעקב, שנמשכה 22 שנים, באמירה האדישה של 'הכר נא הכתונת בנך היא אם לא'. אז מהם לומד רשב"ג הלכות בין אדם לחבירו? אולי השקר הזה ממשיך התנהגות פסולה ובאמת הנזק שבשקר גדול על המריבה שתצא מאמירת האמת?

2. אם כבר מביאים את אברהם ושרה, והשינוי ששינה הקב"ה מ 'ואדוני זקן' ל 'ואני זקנתי' – אז למה לא ללמוד מהם קודם? הרי אברהם ושרה היו אנשי חסד למופת, ולא פגעו באיש. הכניסו אורחים והיוו מופת ודוגמה ליחסים שבין אדם לחברו. ואם כן, אם רשב"ג רוצה ללמוד גם מהאחים – בסדר, אבל למה הוא מביא קודם את האחים ואחר כך את אברהם?

3. גם אם נאמר שאין חשיבות לסדר שבו מובאים הדברים, רשב"ג משתמש במילה "וכן" על מנת להשוות את השינוי של אברהם ושרה, לשינוי של האחים. והיכן המקום להשוואה זו? הרי כאמור, האחים לא התקרבו לרמת היחסים שבין אדם לחבירו למדרגת אברהם ושרה, והשינוי מאדוני זקן לאני זקנתי אינו כה משמעותי כמו שקר של צוואה של מת שלא הייתה ולא נבראה?

4. המקרה של אברהם ושרה קשה כשלעצמו – אם הקב"ה שינה את דברי שרה כדי שלא יהיה ריב והקפדה בין אברהם לשרה – הרי שהשינוי לא עזר במאומה, שהרי אברהם הקפיד על שרה בעניין הצחוק (בראשית יח):

(יג) וַיֹּאמֶר יְדֹוָד אֶל אַבְרָהָם לָמָּה זֶּה צָחֲקָה שָׂרָה לֵאמֹר הַאַף אֻמְנָם אֵלֵד וַאֲנִי זָקַנְתִּי:

(יד) הֲיִפָּלֵא מֵיְדֹוָד דָּבָר לַמּוֹעֵד אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וּלְשָׂרָה בֵן: (טו) וַתְּכַחֵשׁ שָׂרָה לֵאמֹר לֹא צָחַקְתִּי כִּי יָרֵאָה וַיֹּאמֶר לֹא כִּי צָחָקְתְּ:

ואם כן מה עזר השינוי של 'ואדוני זקן' ל 'ואני זקנתי'? הרי בכל מקרה, נראה כאילו הקב"ה גרם לאברהם להקפיד על שרה?

גם אם נקבל את ההוכחות עם הקשיים שהצגנו, לכך שגדול השלום מהאמת, יש להבין מדוע זה כך? וזו בעצם נקודת המפתח להבנת כל העניין ועל פיה נמצא מענה גם לכל הקושיות.

ערך האמת וערך השלום

הערך של האמת, משמעותו הכרה בדברים כפי שהם. אולם, פעמים רבות, התמונה שאנו מקבלים מהעובדות שלכאורה מוצגות בפנינו בעולם הזה איננה האמת האבסולוטית. העולם הזה קרוי גם עולם השקר, והעולם הבא קרוי עולם האמת. בעולם הזה, דברים אינם תמיד בהכרח מוצגים על ידי המציאות כפי שהם באמת האבסולוטית. העולם הזה, עולם השקר, הוא לבוש וצורת הצגה מסוימת של העולם האמיתי, שבו יושב הקב"ה ומנהיג את המציאות.

לא תמיד אנו, בני האדם, יודעים לפרש נכון את המצג הזה. ולכן, ישנם מצבים שבהם פרשנות מוטעית של המציאות, עלולה לגרום לקבלת החלטות שגויות או לחיים תחת רושם מוטעה. ואולם, לעיתים מזדמן לאדם מוצא, ויש פתח שדרכו ניתן להסתכל כלפי האמת האבסולוטית ולהבין מה באמת נכון ומה באמת קורה.

כשמנסים לפרש את מצג המציאות כאמת, כשלמעשה הפרשנות מוטעית, והאמת האמיתית נמצאת במקום אחר, בפרשנות אחרת, אזי יש מקום לומר שכדי לחשוף את המציאות האמיתית, ניתן לשקר, בבחינת הפוך על הפוך. שהרי אם חקר האמת הוביל לפרשנות מוטעית לגבי המציאות האמיתית, אזי שקר נוסף לא יגרע, אלא רק יעזור, אם התוצאה תהיה הגעה לאמת האבסולוטית, לפרשנות הנכונה למצג של המציאות.

אם אמירת האמת כפי שהיא נגלית במציאות הפשוטה, תוביל למריבה בין אדם לחבירו, הרי שהתוצאה תהיה השקפה לא נכונה על המציאות, שהרי כדברי בעל התניא (פרק לב), עם ישראל הנו נשמה אחת רק שהגופות מחולקים, ואם כן, פשוט הוא שכל איש מישראל צריך לאהוב את חבירו כשם האדם אוהב גם את יד ימינו וגם את יד שמאלו, ואילו חתכה יד ימין את יד שמאל בסכין, היעלה על הדעת שיד שמאל תחזיר ליד ימין? הרי מדובר באותה ישות. ולכן, מותר לשקר מפני השלום, כי השקר יוביל לשלום שהוא ההשקפה והתוצאה הנכונה בין אדם לחבירו, המשקפת את האמת האבסולוטית.

אולם, המפתח להבנת דברי רשב"ג הנו שהערך של השלום מבטא לא רק את השלום הפשוט במציאות בין אדם לחבירו, אלא את השלום בין העולמות. הערך של השלום מבטא את השוויון שצריך להיות בהשקפה ובהכרה של האדם, בין עולם האמת וההנהגה האמיתית של הקב"ה את העולם, לבין תפיסת האדם את המציאות. בין האמת האבסולוטית למצג שלה בעולם הזה. הערך של השוויון הזה, טוען רשב"ג בפשטות, עולה על הערך של האמת כשהפרשנות של המציאות מוטעית, ואינה תואמת בין עולם שלמטה לעולם שלמעלה.

פרשת סוטה

דוגמה לפרשנות זו של ערך השלום ניתן למצוא בפרשת סוטה. מצאנו במדרש (דברים רבה (וילנא) פרשה ה ד"ה טו ד"א וקראת):

א"ר עקיבא תדע לך כמה גדול הוא כחו של שלום שאמר הקב"ה בשעה שאדם מקנא לאשתו השם הקדוש הנכתב בקדושה ימחה על המים כדי להטיל שלום בין סוטה לבעלה.

ויש לשאול על דברי רבי עקיבא: כיצד ניתן לומר שגדול כוח השלום כראיה מפרשת סוטה? הרי ייתכן שתוצאות שתיית מי המרים המאררים תוביל לפירוד בין האדם לאישתו הסוטה, אם היא כשלה במבחן שתיית המים המרים המאררים. ובמצב זה התוצאה אינה שלום אלא מלחמה ופירוד וסיום היחסים שבין האדם לסוטה, ואם כן, איזה שלום יש כאן?

אלא, שלדעת רבי עקיבא, פרשת סוטה מתארת מצב של פרשנות מסופקת של המציאות. ישנן עובדות לכאורה, במסגרת תורת הראיות, המצביעות על חשד סביר לכך שהאישה זינתה. ולכן מבחינת דיני הראיות, האישה נאסרת לבעלה מחמת הספק. אולם, מצד שני, ייתכן שהעובדות החלשות מטעות, ובאמת אין לאסור את האישה על בעלה, ואולי רק להוכיח אותה על התנהגות בלתי הולמת. במקרה זה, נתנה התורה דרך לברר מהי באמת המציאות האבסולוטית, על ידי שתיית מי המרים המאררים.

פרשת סוטה עושה שלום בין הפרשנות של המציאות לבין המציאות האבסולוטית על ידי חשיפת המציאות האבסולוטית, וממילא מתן הפרשנות הנכונה והגעה אל האמת הנכונה בהכרה של האדם. וזהו כוחו של השלום והערך של השלום. השלום מבטא את הגישור בין המציאות הנעלמת למציאות האבסולוטית.

פרשת אחי יוסף

מיד בצמוד לדברי רבי עקיבא, מוצאים אנו במדרש את דברי ריש לקיש:

אמר ר"ל גדול הוא השלום שאמר הכתוב דברים של בדאי ליתן שלום בין יוסף לאחיו, בשעה שמת אביהן היו מתיראין שלא ינקום להן ומה אמרו לו (בראשית נ) אביך צוה לפני מותו לאמר כה תאמרו ליוסף

ואם כן גם פרשת יוסף והאחים והשקר שנעשה שם, יש בו יותר מהשכנת שלום בין יוסף לאחיו בדרכי מרמה. יש בה בפרשה זו גם מימד של חשיפת המציאות האמיתית, הנעלמת, שהתפרשה בתחילה לא כפי שהייתה באמת. דברי רשב"ג שהבאנו בפתיחת הדברים ממדרש תנחומא מופיעים גם במדרש רבה, הוצאת וילנא, פרשה ק אות ח, עם תוספת קטנה המאירה את הפתח לעניין:

"ויצוו אל יוסף לאמר אביך צוה וגו', תני ר' שמעון בן גמליאל אומר גדול השלום שאף השבטים דברו דברים בדוים בשביל להטיל שלום בין יוסף לשבטים, הה"ד ויצוו אל יוסף לאמר וגו' והיכן צוה לא מצינו שצוה, כה תאמרו אל יוסף וגו', אמר כך אחי חושדין אותי, וילכו גם אחיו, אמרו ליה חד בעית לך לעבדא הא כולנא לך לעבדין".

מצאנו כאן את התוספת: " אמר כך אחי חושדין אותי, וילכו גם אחיו, אמרו ליה חד בעית לך לעבדא הא כולנא לך לעבדין". מה פירושה של תוספת זו? מפרש הידי משה:

אמר כך אחי חושדים אותי: פירוש שהבין שלא צווה זה אביו, דאילו אביו צווה לדידיה הוי אמר... לכך בכה (וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף בְּדַבְּרָם אֵלָיו) דומיא דבכיית כהן גדול כשהיו משביעין אותו שלא יעשה כדקך הצדוקים כדאיתא ביומא. חד בעית לך לעבדא הא כולנא לך לעבדי – ואין לך להרע יותר.

רבים שואלים כיצד ומדוע לא שלח יוסף ליעקב שום הודעה על היותו בחיים ובמצרים במשך כל אותם שנים עד התגלותו לאחים. מי שקורא את המקרא לבד, מבין את מטרתו של יוסף. יוסף רצה לבודד את בנימין על מנת לבחון את האחווה וההגנה שנתנו בני לאה והשפחות לבני רחל. יוסף רצה לגרום לאחים לחזור בתשובה ולהחזיר את הערך של האחווה והאחדות בין האחים. ולכן רק כאשר האחווה הופגנה על ידי האחים בדברי יהודה – כולנו לך לעבדים, התגלה יוסף לאחיו. רק אז הושגה מטרתו האמיתית בכל ההתחזות – להביא לחידוש האחווה בין האחים.

יוסף הבין מיד כי מדובר בשקר, וכי יעקב לא ציווה דבר מכל זה, אבל הדבר המשמעותי הנו שהאחים, כחלק מהשקר של צוואת יעקב "וַיֵּלְכוּ גַּם אֶחָיו וַיִּפְּלוּ לְפָנָיו וַיֹּאמְרוּ הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים" חשפו את הכרתם בכך שכל המהלך שעשה יוסף היה כדי להביא לאחווה, וממילא כאשר המהלך הזה הושג – אין יותר מקום לשנאה בין האחים. ואין עוד מקום לנקמה.

ההתנכרות של יוסף לאחים מרגע שהגיעו למצרים לא הייתה אלא מצג שווא, בעוד המציאות האמיתית הייתה שהדבר נעשה מתוך רצון להביא על ידי כך לבידודו של בנימין וחשיפת האחווה בין האחים.

לדעת הידי משה, השקר של צוואת יעקב הווה רק הקדמה וחיבור לעניין העבדים שהזכיר ליוסף את האחווה, וכי מטרתו הושגה, וממילא יוסף צריך לנהוג בהתאם למציאות האמיתית, ולא בהתאם למציאות המדומה שהוא עצמו יצר למטרה נסתרת.

תשובתו של אוה"ח הקדוש לשאלה שהבאנו קודם היא באותו אופן, רק בממדים היסטוריים יותר:

"ונראה כי הכתוב דברי עצמו קאמר: 'לו' והכוונה בזו שהם יראו על דבר שהלואי שיהיה כן שיהיה משיב להם והוא אומרו 'ישיב לנו את כל הרעה' והיו מצטערים השבטים כשיעור שנצטער יוסף מצדם, ובזה לא היו מתחייבים לבסוף מהגלויות והצרות בעד חטא זה, כאמרם ז"ל גלות מצרים וגם בגלות האחרון, וצא ולמד מה היה לעשרה עמודי עולם"

גם כאן מדובר בהבנה של המציאות האמיתית ההיסטורית ובהשלכה של הדברים שקרו ובמשמעותם האמיתית.

ולכן פותח רשב"ג בדוגמה של האחים. נכון, האחים עשו דברים שאינם מהווים דוגמה להתנהגות בין אדם לחבירו. אבל האחים הם דוגמה מצוינת לאנשים שעברו תהליכים של התפכחות מהמציאות המדומה ומהמצג המוטעה של מקריות, למצב של הכרה בתהליכים העמוקים ביותר המתרחשים מתחת לפני השטח, ובעולם האמת, ובנהגת הקב"ה את המציאות.

זה התחיל באמירה "אבל אשמים אנחנו" – בה קישרו האחים לראשונה התרחשויות שנראות מקריות למהלכים מהותיים ומשמעותיים שהתרחשו מתחת לפני השטח, המשיך ב "האלוקים מצא את עוון עבדך" על מציאת הגביע באמתחת בנימין, והסתיים ב"הננו לך לעבדים – אין לך להרע יותר". ההשוואה בין עולמות אילו הוא המשמעות האמיתית של ערך השלום, ולכן דווקא מהם נלמד ראשונים על ערך השלום ושהוא גדול מערך של אמת מזויפת שאינה אלא מצג שווא ופרשנות מוטעית של המציאות האמיתית.

פרשת אברהם ושרה

גם בפרשת אברהם ושרה ישנו תהליך כזה: הרמב"ן מקשה שם (בראשית יח, טו'):

(טו) ותכחש שרה לאמר - אני תמה בנביאה הצדקת איך תכחש באשר אמר השם לנביא, וגם למה לא האמינה לדברי מלאכי אלהים. והנראה בעיני כי המלאכים האלה הנראים כאנשים באו אל אברהם, והוא בחכמתו הכיר בהם, ובשר אותו שוב אשוב אליך ולשרה בן, ושרה שומעת, ולא ידעה כי מלאכי עליון הם, כענין באשת מנוח (שופטים יג ו) . ואולי לא ראתה אותם כלל:

...

והנה אברהם אמר אליה למה צחקת היפלא מה' דבר, ולא פירש אליה כי השם גילה אליו סודה, והיא מפני יראתו של אברהם תכחש, כי חשבה שאברהם בהכרת פניה יאמר כן, או מפני ששתקה ולא נתנה שבח והודאה בדבר ולא שמחה, והוא אמר לא כי צחקת - אז הבינה כי בנבואה נאמר לו כן, ושתקה ולא ענתה אותו דבר.

לפי הרמב"ן, המטרה שלשמה אמר הקב"ה לאברהם "למה צחקה שרה" לא הייתה כדי שאברהם יקפיד על שרה ותיווצר מריבה. השינוי בין 'ואדוני זקן' ל 'ואני זקנתי' הוא שולי כאן. המטרה הייתה להביא את שרה למצב של התפכחות והכרה נכונה במציאות, לפיה שלושת האנשים בישרו על דבר שבאמת עומד לקרות, והם מלאכים. שרה "פספסה" את המסר, והקב"ה ביקש מאברהם להבהיר לשרה את המסר האמיתי שנמסר לה משמים. הרי לנו שגם כאן, יש מאותו עניין של ערך השלום במשמעות העמוקה שהוא מקבל אצל האחים.

יוסף הצדיק ואברהם הנביא – הם בבחינת סוד ה' ליריאיו. הם שותפים לתכניות האלוקיות. יוסף דואג מאחורי הקלעים להחזיר את האחדות שנפגמה, תוך הקרבה אישית עצומה, ואברהם דואג לעדכן את שרה בראיה נכונה של ההווה והעתיד. המכנה המשותף הוא אחד: אין שלום לרשעים. השלום נמצא אצל הצדיקים. הצדיקים יודעים להכיר במציאות כפי שהיא באמת מנוהלת בעולמות העליונים, ומכוונים את מהלכיהם במציאות מתוך ראיה זו.

מי שסובב את הצדיק כשרה אימנו ואחי יוסף, יכול להיחשף לראיה זו ואז לפעול לפיה. זהו האידיאל של השלום, שלעתים דורש להשתמש בשקר כדי לצאת מפרשנות שקרית, או בלתי נכונה של המציאות, בבחינת הפוך על הפוך, ולהגיע להבנה העמוקה של התהליכים המתרחשים מתחת לפני השטח, ובכך להפוך לשותף בהגשמתם ובעשייתם.

יום שלישי, 16 בנובמבר 2004

מחשבות בנושא פדיון שבויים

עניינים בסוגיית פדיון שבויים

על רקע פרשת וירא

לאחרונה, אנו נתקלים בחדשות בפרשיות רבות שעניינן פדיון שבויים. חלק מהפרשיות הן כבר

עניין של מספר שנים רב, כגון פרשת רון ארד ופרשת עזאם עזאם שהיא פרשה מיוחדת בפני עצמה.

חלק מהן עוסקות בהחזרת גופות כפרשת הר דב ועצמותיו של אלי כהן. וחלקן חדשות ל"ע, כ – להבדיל - פרשת השבויים בקולומביה המתרחשת עכשיו.

פרשת טטנבאום אף היא בעלת ייחודיות יתר, שכן לפי הפרסומים הציבוריים מדובר באדם מושחת מבחינה מוסרית. מה יחסה של ההלכה לאנשים כאלו?

לאור עסקת השבויים המתרקמת, ודאי שכל אחד שואל את עצמו מה נכון מבחינה מוסרית, ומה דעת התורה בעניינים אילו. הנושא מורכב מאוד ותלוי גם בהשקפות בסיסיות כהכרה במדינת ישראל, התפיסה של השירות הצבאי, ועוד.

ברצוני להציג את כמה מן המקורות המרכזיים העוסקים בנושא של פדיון שבויים בהלכה, ולהביא מספר שיטות שהתפתחו ממקורות אלו – איש איש כפי הבנתו. וכמובן גם תוך כדי הבאת עקרונות מפרשת השבוע שלנו.

העקרונות התנכיים

בשבוע שעבר קראנו על התנהלותו של אברהם אבינו כנשבה לוט בן אחיו במלחמת המלכים:

בראשית פרק יד

(יב ) וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם וַיֵּלֵכוּ וְהוּא יֹשֵׁב בִּסְדֹם: (יג) וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי וְהוּא שֹׁכֵן בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא הָאֱמֹרִי אֲחִי אֶשְׁכֹּל וַאֲחִי עָנֵר וְהֵם בַּעֲלֵי בְרִית אַבְרָם: (יד) וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן: (טו) וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק: (טז) וַיָּשֶׁב אֵת כָּל הָרְכֻשׁ וְגַם אֶת לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב וְגַם אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הָעָם: ( יז) וַיֵּצֵא מֶלֶךְ סְדֹם לִקְרָאתוֹ אַחֲרֵי שׁוּבוֹ מֵהַכּוֹת אֶת כְּדָרְלָעֹמֶר וְאֶת הַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ אֶל עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ:

והנה, הספורנו על אתר כתב: "התאמצו לשבות את לוט מפני שהיה בן אחי אברם, שידעו עשרו, והיו מצפים שיפדהו אברהם בהון רב".

והנה לכאורה על פי הדברים האלו עולה, שכאשר יש מקרה של שבי עם דרישה לכופר ממוני, אין להתחשב בסיכון שקיים בפעולת השחרור, או ביחס השובים לנשבים אם פעולה כזו תיכשל, או בסיכון שיש למבצעי הפעולה. יש להתעלם מכל השיקולים הללו ולבצע פעולה שמטרתה שחרור בני הערובה ואי הכנעות לדרישת הכופר.

בזמנה של המלחמה הזו, אנחנו רואים שלוט כבר היה גר בסדום, שהרי מלך סדום יצא עם סיום המלחמה לקראת אברהם ואמר לו: תן לי הנפש והרכוש קח לך, ומפרש החזקוני: "ויצא מלך סדום – מן הבארות שנתחבא שם, וכל המלחמה בגללו הייתה, שהרי הזכירו הכתוב תחילה, לפי שהיה גדול שבכולם, לפיכך יצא הוא לבדו לקראת אברהם לדבר אליו"

אברהם יצא להציל את לוט כאשר היה בסכנה פיסית, על לא עוול בכפו, כתוצאה מסכסוך בין ארבעת המלכים והחמישה. אולם, בפרשת השבוע, שוב ניצב לוט בסכנה פיסית, ושוב קורה הדבר בממלכת סדום:

בראשית פרק יח

(יז) וַידֹוָד אָמָר הַמְכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה: (יח) וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ: (יט) כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְדֹוָד לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא יְדֹוָד עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו: (כ) וַיֹּאמֶר יְדֹוָד זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי רָבָּה וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד: (כא) אֵרֲדָה נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה וְאִם לֹא אֵדָעָה:

אבל כאן, לא מצאנו שאברהם רץ לתוך סדום להוציא את לוט ולהציל אותו ואת משפחתו. אברהם לא מזכיר כלל את לוט בתוך הדיאלוג הגדול שהוא מנהל עם הקב"ה לגבי ביטול הגזירה על סדום:

בראשית פרק יח

(כג) וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע: (כד) אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר הַאַף תִּסְפֶּה וְלֹא תִשָּׂא לַמָּקוֹם לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ: (כה) חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִלָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט: (כו) וַיֹּאמֶר יְדֹוָד אִם אֶמְצָא בִסְדֹם חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר וְנָשָׂאתִי לְכָל הַמָּקוֹם בַּעֲבוּרָם:

ונדייק בדברים הכתובים: אברהם אינו מזכיר לא את סדום ולא את לוט בצורה מפורשת. הוא משתמש במונח "העיר". לאיזו עיר התכוון אברם: לסדום או לעמורה? ואם כוונתו במילה "צדיק" הייתה ללוט – מדוע לא אמר במפורש: ומה עם לוט הצדיק? בעניין זה מצאנו כמה גישות בפרשני המקרא:

יש מהפרשנים שכתבו, שהדיאלוג הגדול נועד בעיקר עבור לוט.

כך כתב אבן עזרא: "ולא תשא למקום – למקום הוא סדום, כי בעבורו נגש אברהם להציל את לוט". האבן עזרא התעלם מהעובדה שאברהם לא השתמש במפורש בשמו של לוט או בשם העיר סדום. הראב"ע רואה את הצלת לוט בפרשה הקודמת כעניין אישי בו מחויב אברהם לא מתוקף

וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ: (יט) כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְדֹוָד לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא יְדֹוָד עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו :

אלא מתוקף קירבת המשפחה של אברהם ללוט. התמונה המצטיירת לפי פירושו איננה מתיישבת עם פשוטי המקראות. אמנם, ישנו כמובן רגש טבעי של קירבת משפחה, אבל אם הקב"ה פנה לאברהם מתוקף היותו מנהיג מוסרי – אין לומר שאברהם מצידו לא חשב בצורה כזו אלא התייחס בעיקר לבעיות ולצרכים האישיים שלו.

הרד"ק כתב באופן שונה, המדויק יותר בפשטי המקראות: נשים לב לכך שאברהם השתמש במונח "העיר", ואילו הקב"ה ענה לו תוך שימוש במילה "סדום" כתחליף למילה "העיר". על כך מפרש הרד"ק: "והמענה: אם אמצא בסדום והוא הדין לכל אחת מהערים האחרות, אלא הזכיר סדום לפי שסדום היא אם לכולם, ולפי שהיה לוט בתוכה וידע כי לב אברהם עליה יותר מן השאר בעבור לוט"

הרד"ק איננו מתעלם מהרגש הטבעי שאמור להיות לאברהם כלפי לוט. אבל מאידך, הוא משמר את ה"קרדיט" שהקב"ה נתן לאברהם כמנהיג מוסרי שעתיד להנהיג את המדינה ואת האזור. ולכן הוא מפרש שאברהם חשב אמנם על לוט בליבו, אבל הפנייה הרשמית הייתה עניינית ביחס לתפקידו של אברהם ובהקשר לפיו פנה הקב"ה לאברהם.

לכאורה, ההבדל בגישת אברהם לשני המקרים ברורה היא: יש להבחין בין מצב בו יש שבוי בידי אדם, שהוא במצב של חוסר אונים מוחלט, ואין לנו ידיעה על כך שכך נגזר דינו משמים למצב בו אדם נמצא בסכנה מחמת דיני שמים. במצב הראשון יש לעשות פעולות מעשיות על מנת להציל אותו, תוך התחשבות בגבולות מסוימים אותם קבעו חז"ל ושנראה בהמשך. אבל במצב השני – אין לאדם אפשרות לברוח מדיני שמיים, וגם אם נציל אותו מיד שוביו – דיני שמיים יתפסו אותו בכל מקום שהוא, ולכן יש טעם בתפילה ובלימוד זכות, ובניסיון לנטרל את הגורמים הסביבתיים המשפיעים לרעה על דינו, אבל לא לצאת לפעולת הצלה מעשית.

אולם, יחס זה של "ייקוב הדין את ההר" בדיני שמיים, מעלה את השאלה: מה קורה בכל זאת בדיני אדם, כאשר ידוע שהאדם השבוי הנו אדם מושחת מבחינה מוסרית. רע לשמיים ורע לבריות. האם אדם כזה – יש לשפוט על פי אמות מידה מוסריות, או שמא יש לומר שבמצבו אין לדון כלל בגורמים מוסריים, שכן החיוניות הגופנית שלו מוטלת בספק, ויש קודם להצילו ואחר כך לדון על איכויותיו המוסריות.

שאלה זו היינו יכולים לכאורה לפשוט אילו ידענו אם אברהם אבינו ידע את מצבה המוסרי של סדום בעת שהציל את לוט משוביו. אבל אכן, יש מקום להסתפק בכך.

אמנם, התורה מספרת לנו כבר בעת שנפרד לוט מאברהם, שאנשי סדום היו רעים וחטאים מאד לה', אבל אי אפשר לדעת מלשון הפסוק האם אברהם גם ידע זאת, או שמא זהו מידע המסופק לקורא התורה כהכנה לבאות, ובאמת יש לומר שאברהם לא ידע את המצב המוסרי עד שהקב"ה דיבר עמו על החרבת סדום ועמורה.

אילו היה אברהם יודע על מצבה של סדום – האם היה מוצא מקום להחיל את אותם גדרים של צדיק ורשע כפי שעשה בגזירת שמים על סדום? האם היה חשוב לו להציל את לוט משוביו אילו היה לוט דומה לאנשי סדום ברמתם המוסרית – שאלות אילו נשארות פתוחות שכן אין הכרעה בכתובים לגביהן.

דבר אחד ברור: אם נאמר שאברהם היה יודע את מצבה המוסרי של סדום, היה עליו להניח שלוט הושפע מאנשי סדום ברמה כזו או אחרת. כבר עסקנו במספר הזדמנויות בהשפעה הגדולה שיש למקום המגורים של אדם על דעותיו ומעשיו. ונזכיר כאן בקצרה שני מקורות בעניין זה:

משנה מסכת אבות פרק ו משנה ט

אמר רבי יוסי בן קיסמא פעם אחת הייתי מהלך בדרך ופגע בי אדם אחד ונתן לי שלום והחזרתי לו שלום אמר לי רבי מאיזה מקום אתה אמרתי לו מעיר גדולה של חכמים ושל סופרים אני אמר לי רבי רצונך שתדור עמנו במקומנו ואני אתן לך אלף אלפים דינרי זהב ואבנים טובות ומרגליות אמרתי לו בני אם אתה נותן לי כל כסף וזהב ואבנים טובות ומרגליות שבעולם איני דר אלא במקום תורה לפי שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות אלא תורה ומעשים טובים בלבד שנאמר +משלי ו+ בהתהלכך תנחה אותך בשכבך תשמור עליך והקיצות היא תשיחך בהתהלכך תנחה אותך בעולם הזה בשכבך תשמור עליך בקבר והקיצות היא תשיחך לעולם הבא וכן כתוב בספר תילים על ידי דוד מלך ישראל +תהלים קי"ט+ טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף ואומר +חגי ב'+ לי הכסף ולי הזהב אמר ה' צבאות:

וכתב הרמב"ם בהלכות דעות:

רמב"ם הלכות דעות פרק ו הלכה א

דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחביריו נווהג /נוהג/ כמנהג אנשי מדינתו, לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם, ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחשך כדי שלא ילמוד ממעשיהם, הוא ששלמה אומר הולך את חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע, ואומר אשרי האיש וגו', וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה ילך למקום שאנשיה צדיקים ונוהגים בדרך טובים, ואם היו כל המדינות שהוא יודעם ושומע שמועתן נוהגים בדרך לא טובה כמו זמנינו, או שאינו יכול ללכת למדינה שמנהגותיה טובים מפני הגייסות או מפני החולי ישב לבדו יחידי כענין שנאמר ישב בדד וידום, ואם היו רעים וחטאים שאין מניחים אותו לישב במדינה אלא אם כן נתערב עמהן ונוהג במנהגם הרע יצא למערות ולחוחים ולמדברות, ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים כענין שנאמר מי יתנני במדבר מלון אורחים.

השאלה המוסרית העולה במקרה שהשבוי הנו אדם מושחת מבחינה מוסרית הנה – האם על הציבור לשלם את מחיר פדיונו של אותו שבוי. אם יש להשית את המחיר הזה על ציבור – אזי רק אם השבוי הוא אדם כשר מבחינה מוסרית, שאיננו פוגע בציבור – אז יש מקום להשית את התשלומים על הציבור, וגם אז השאלה היא מהו המחיר. אבל אם אותו אדם הוא מושחת מבחינה מוסרית, והוא מזיק לציבור – אין כל הגיון שהציבור יממן את מחיר פדיונו.

השבי בראי חז"ל

יש לפתוח בהכרת חז"ל את מצבו של השבוי כמצב הירוד ביותר הקיים עלי אדמות. חז"ל תיארו זאת בסוגיה במסכת בבא בתרא:

תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף ח עמוד ב

פדיון שבוים מצוה רבה היא. אמר ליה רבא לרבה בר מרי: מנא הא מילתא דאמור רבנן דפדיון שבוים מצוה רבה היא? א"ל, דכתיב: +ירמיהו טו+ והיה כי יאמרו אליך אנה נצא ואמרת אליהם כה אמר ה' אשר למות למות ואשר לחרב לחרב ואשר לרעב לרעב ואשר לשבי לשבי, ואמר רבי יוחנן: כל המאוחר בפסוק זה קשה מחבירו. חרב קשה ממות - אי בעית אימא: קרא, ואי בעית אימא: סברא; אי בעית אימא סברא, האי קא מינוול והאי לא קא מינוול; ואבע"א קרא +תהלים קט"ז+ יקר בעיני ה' המותה לחסידיו. רעב קשה מחרב - איבעית אימא סברא, האי קא מצטער והאי לא קא מצטער; איבעית אימא קרא, +איכה ד'+ טובים היו חללי חרב מחללי רעב. שבי [קשה מכולם,] דכולהו איתנהו ביה

ומכאן הופיעו כל האזהרות למי שמתעלם ממצווה זו והשבחים לעוסק בה, כפי שסיכם אותם הרמב"ם בהלכות מתנות עניים:

רמב"ם הלכות מתנות עניים פרק ח הלכה י

פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן, ואין לך מצוה גדולה כפדיון שבויים שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים והערומים ועומד בסכנת נפשות, והמעלים עיניו מפדיונו הרי זה עובר על לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך ועל לא תעמוד על דם רעך ועל לא ירדנו בפרך לעיניך, ובטל מצות פתח תפתח את ידך לו, ומצות וחי אחיך עמך, ואהבת לרעך כמוך, והצל לקוחים למות והרבה דברים כאלו, ואין לך מצוה רבה כפדיון שבויים.

אבל לעומת ההבנה הזו, ישנם שיקולים המונעים את פדיון השבויים:

המשנה במסכת גטין קובעת:

תלמוד בבלי מסכת גיטין דף מה עמוד א

מתני'. אין פודין את השבויין יתר על כדי דמיהן, מפני תיקון העולם; ואין מבריחין את השבויין, מפני תיקון העולם; רשב"ג אומר: מפני תקנת השבויין.

גמ'. איבעיא להו: האי מפני תיקון העולם - משום דוחקא דצבורא הוא, או דילמא משום דלא לגרבו ולייתו טפי? ת"ש: דלוי בר דרגא פרקא לברתיה בתליסר אלפי דינרי זהב. אמר אביי: ומאן לימא לן דברצון חכמים עבד? דילמא שלא ברצון חכמים עבד. ואין מבריחין את השבויין, מפני תיקון העולם; רשב"ג אומר: מפני תקנת שבויין. מאי בינייהו? איכא בינייהו, דליכא אלא חד.

היטיב הספורנו לנתח את העיקרון הבסיסי של שבויים תמורת כופר: העסק הזה איננו משתלם אם תמורת שבוי אחד מקבלים שווה ערך של אדם אחד פשוט. כדי שישתלם לשובה לשבות שבי – הוא חייב לקבל "הון רב" או על כל פנים סוג של תמורה שאיננה פרופורציונאלית לאיכות או כמות השבויים. ולכן תיקנו חז"ל שיש לכרות את הבסיס ה"כלכלי" של חטיפת שבויים. יש למנוע בכל מצב תשלום לא פרופורציונאלי על מנת לקעקע את הסיכוי לחטיפות נוספות.

ביחס לפדיון שבויים ביותר מכדי דמיהם – לא נפשטה הסוגיה, כלומר לא ברור מה היה הדחף שניתן לו השם הכוללני: "מפני תיקון העולם": האם כדי שלא יבואו לבצע חטיפות נוספות או שמא מפני דוחק הציבור. ההבדל בין שתי השיטות הנו במקרה שמבקשים כופר מאדם פרטי. אם אותו אדם יכול לשאת בהוצאות – אזי לפי הטעם שלא יבואו לבצע חטיפות נוספות – אין זה משנה, ואסור לפדותו, שהרי לאחר הפדיון ישובו החוטפים לחטוף עוד. אבל אם הטעם הוא משום דוחק הציבור – אזי אדם פרטי המשלם לפדות את עצמו או את קרובו – אין בכך בעיה.

פדיון תלמיד חכם

והנה מצאנו במסכת גטין חריג נוסף לכלל שאין פודים ביותר מכדי שווי:

תלמוד בבלי מסכת גיטין דף נח עמוד א

ות"ר: מעשה ברבי יהושע בן חנניה שהלך לכרך גדול שברומי, אמרו לו: תינוק אחד יש בבית האסורים, יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו: סדורות לו תלתלים. הלך ועמד על פתח בית האסורים, אמר: +ישעיהו מב+ מי נתן למשיסה יעקב וישראל לבוזזים? ענה אותו תינוק ואמר: הלא ה' זו חטאנו לו ולא אבו בדרכיו הלוך ולא שמעו בתורתו. אמר: מובטחני בו שמורה הוראה בישראל, העבודה! שאיני זז מכאן עד שאפדנו בכל ממון שפוסקין עליו. אמרו: לא זז משם עד שפדאו בממון הרבה, ולא היו ימים מועטין עד שהורה הוראה בישראל. ומנו? רבי ישמעאל בן אלישע.

והנה יש להבין – מדוע התפעל ר' יהושע בן חנניה כל כך מהעובדה שאותו תינוק ידע להשלים את הפסוק? הלא לכאורה כל בר בי רב אמור לדעת מקרא על בוריו כמו שנאמר בן חמש שנים למקרא? וא"כ כיצד מתוך מסקנה שהתינוק יכול להשלים את הפסוק, היה בטוח ר' יהושע בן חנניה כל כך שיורה הלכה בישראל?

מעניין ביותר הוא, שהסיפור הזה מופיע בעוד שתי גרסאות:

איכה רבה (וילנא) פרשה ד ד"ה ד מעשה בר'

כיון ששמע ר' יהושע קרא עליו בני ציון היקרים המסולאים בפז וזלגו עיניו דמעות ואמר מעיד אני שמים וארץ שמובטח אני בזה שמורה הוראה בישראל, והעבודה שאיני זז מכאן עד שאפדנו בכל ממון שיפסקו עליו, אמרו לא זז משם עד שפדאו בממון הרבה ולא היו ימים מועטים עד שהורה הוראה בישראל ומנו ר' ישמעאל בן אלישע

איכה רבה (בובר) פרשה ד ד"ה מעשה בר' יהושע

וכיון ששמע ר' יהושע זלגו עיניו דמעות, אמר מעיד אני את השמים ואת הארץ שאיני זז משם עד שאפדנו, ונתן עבורו ממון הרבה ופדאו, והושיבו לארץ ישראל, וי"א ירושלמי היה, לקיים מה שנאמר בני ציון היקרים.

והנה מצאנו בתלמוד הבבלי את הגישה לפיה אם יש ביטחון מסוים, אפילו שאינו ודאי, שאדם יהפוך להיות תלמיד חכם – כבר מותר לפדות אותו בדמים מרובים יתר על דמיו. לפי הגרסא של מדרש וילנה, רק אם יש וודאות מוחלטת בכך – מותר. ולפי גרסת בובר – מותר בכל מקרה לפדות בדמים מרובים על דמיו, וזה נוגד בחריפות את דברי המשנה בגטין. וראשונים מסוימים תירצו שר' יהושע לעצמו עבד, דהיינו שאותו תינוק גרם לו להתרגשות יתירה, והוא פדה אותו מתוך יחס אישי כאילו היה קרובו. ומכאן הוכיחו שר' יהושע סבר כטעם של דוחק הציבור או שהיה הדבר בשעת החורבן שכל העם היה שבוי – ולא היה שייך טעם שיחטפו עוד.

והנה כל אלה הם מקרים החורגים מהכלל שנקבע במשנה בגטין. אבל המשותף לכל הגרסאות הוא בכך שר' יהושע לא פדה כל אחד אלא בדק את התינוק לראות אם כשר הוא. וייתכן שההתפעלות היתרה נבעה מכך שתינוק זה היה יפה תואר ונתון במצב של קלון ובזיון. בדרך הטבע היה זה גורם לכל אדם דיכאון וחוסר חיות ומוטיבציה להקפיד ולשמור על ערכי התורה. אבל תינוק זה ידע להשלים מיד את הפסוק. הוא הראה שרוחו חזקה, ושהוא צמוד לעקרונות התורה ולדרכיה. לשמור על רמה כזו מתוך מציאות של שבי – זוהי כבר גדולה. ואם כן, ניתן היה לראות את גדלותו של אותו תינוק כבר אז.

ויש מן הראשונים שפסקו להלכה שמותר לפדות תלמיד חכם ביתר על דמיו: כך כתב רבנו קרשקש בגטין: "ותלמיד חכם פודין אותו בכל מקום שהרי אין לנו כיוצא בו... ובתלמיד חכם לא חיישינן לטעמא דאיגרו בהו ופודין אותם לעולם בכל ממון שיפסקו".

וכן כתב המאירי לגטין: "ויש אומרים שאותו שפדה תלמיד היה וצורבא מרבנן חייבין לפדותו בכל ממון שבעולם וליכא משום איגרויי שתורתו משמרתו אע"פ שגרם החטא (לכך שנשבה בפעם הראשונה) – ונכשל עכשיו, וכל שכן שתלמיד חכם אין לו תמורה.

המאירי הבין את השיטה של "משום איגרויי" כחשש אישי שזה שנחטף ייחטף פעם נוספת. כלומר שיש לחשוש רק לחטיפה חוזרת מפני ש (א) אם הצליחו פעם אחת – יכול להיות שיצליחו שוב (ב) הוכח שעבור אותו אדם אפשר לקבל כסף, אבל בסתם אדם – אין חשש שכתוצאה משחרורו של פלוני – יחטפו את אלמוני.

אבל הרמב"ם סתם וכתב:

רמב"ם הלכות מתנות עניים פרק ח

הלכה יב

אין פודין את השבויים ביתר על דמיהן מפני תקון העולם, שלא יהיו האויבים רודפין אחריהם לשבותם, ואין מבריחין את השבויים מפני תקון העולם שלא יהיו האויבים מכבידין עליהן את העול ומרבים בשמירתן.

וא"כ לפי הרמב"ם אין כל היתר לפדות תלמיד חכם ביותר על כדי דמיו, והטעם של תיקון העולם הוא כדי שלא יחטפו אנשים נוספים – ולאו דווקא את אותו אדם.

לסיכום

אותן דעות שהתירו לפדות תלמיד חכם – יכולות אולי למצוא השראה מהתנהלותו של אברהם אבינו בדיאלוג שלו מול הקב"ה בפרשה. בכל מה שנוגע לפדיון שבויים, יש לדעתן להבחין בין צדיק לרשע, ואין להקל על הרשע, ואין לפדות אותו מצרתו. הרשע הביא על עצמו את הרעה ואין לפדותו שכן הדבר מסוכן לציבור. ולכן אין כל הגיון בכך שישיתו על הציבור את חובת חילוצו, ואף על היחיד אין חובה לפדותו. ולעומת זאת – את הצדיק ואת התלמיד חכם שאין לנו כמותו – הרי ברור הוא שטובת הציבור קובעת שיש לשחררו גם בדמים מרובים שכן יש לציבור תועלת בו.

לאותן שיטות אברהם אבינו גרס כטעם של תיקון העולם מפני דוחק הציבור. לכן : בכל מקרה יש לדון לגופו: אם האדם מביא תועלת לחברה, או לכל הפחות אינו מזיק לה – יש לפדותו. אם הוא גם מביא תועלת בצורה חיובית – יש גם לפדותו מעבר לכדי דמיו. הכל שיקול של עלות מול תועלת של הציבור.

אבל לפי הרמב"ם, השבוי מצוי במציאות אנושית, ולא במציאות ערכית. יש אמנם לשבח אנשים שמצליחים לשמור על מציאות ערכית בתוך מציאות של שבי, אבל אין להפלות אף שבוי על בסיס ערכי, מפני שהוא לא נתון במצב בו ניתן להתייחס לערכים. הוא מצוי במצב של פיקוח נפש, ושל חיים בסיסיים המוטלים בספק.

ובכל מה שנוגע לשחרורו – הרי שטובת הציבור הנה לא לפדותו כלל, שהרי החשש שמא יהווה הדבר מוטיבציה לחטיפות נוספות גובר על כל תועלת שיכולה לצוץ משחרורו של אדם כזה או אחר ביותר מכדי דמיו. ובכל אופן, אם ניתן לפדות בכדי דמיו – הרי שאין לך מצווה גדולה יותר.

יה"ר שנזכה לכך שכל שבויינו ונעדרנו ישובו לגבולם בב"א